top of page

הברית המסחרית שמסכנת את הדולר האמריקאי ומשפיעה על ביטחון ישראל.

בית הדין בהאג, נמל המפרץ בחיפה, המסחר הבינלאומי, ערך הדולר, הסכם השלום עם סעודיה, היאחזות איראן במדינות האזור, השפעת ארה״ב על הלחימה ועל הסכמי השלום של ישראל. בין כל אלה ועוד יש קשר שחשוב שכל אחד מאיתנו יכיר.


המציאות בישראל משתנה כל כך מהר, בכל רגע אנחנו נחשפים למידע חדש או תהליך, ורבים יאמרו שהתרגלנו לחיות את השינוי. אך במקביל למציאות היומיומית שלנו ישנם גם תהליכים גיאופוליטיים עולמיים המתפתחים סביבנו ועתידים להשפיע על הביטחון ועל הכסף שלנו.

 

אחד השינויים החשובים ביותר שצריך להכיר הוא גוש ה- BRICS עליו כתבתי בעבר בהרחבה. ה-BRICS מורכב ממדינות שהוגדרו בשנת 2001 על ידי בנק ההשקעות האמריקאי גולדמן זאקס כבעלי פוטנציאל ההתפתחות הכלכלי הגדול ביותר. בשנת 2009 החליטו מדינות אלו לחבור יחד ולייצר גוש כלכלי הפותח שווקים חדשים ומסחר חדש ביניהן, הנותן ערך חדש למשאבי הטבע הנמצאים במדינתם ושמערכם נהנות מדינות מהמערב ולא אזרחי המדינות עצמן. חברות הגוש הן ברזיל, רוסיה, הודו, סין ודרום אפריקה.  

 

עם השנים, קרו לא מעט שינויים כלכליים שרק חיזקו את ה-BRICS ונבעו בעיקר מסנקציות מסחריות שהוטלו על המדינות שונות. למשל רוסיה שבעקבות פלישתה לאוקראינה לא יכלה להשתמש במערכת הסליקה הבנקאית הבינלאומית ולסחור מול מדינות המערב. ובחיפוש אחר חלופות מצאה עצמה סוחרת מול מדינות ה-BRICS ומדינות הרוצות להצטרף לגוש, ללא שימוש בדולר האמריקאי ולא במערכות הסליקה המערבית. למעשה היא החלה לסחור ביוהאן הסיני מול סין והיום 25% מהמסחר של רוסיה נעשה במטבע הסיני. רוסיה הפכה ספקית ענק של נפט לסין על חשבון אירופה והאחרונה מקבלת אותו במחיר מופחת. היא אף החלה לסחור עם איראן בהעברות בנקאיות ללא שימוש במערכת הswift ובכך המערב איבד גם את הפיקוח שעוד היה לו על עסקאות שבעבר היו מוכרות לו.

 

הגוש גדל ומגדירים אותו כ- BRICS+. כ-45 מדינות הגישו בקשה להצטרף לגוש הכלכלי החדש, וב-1.1.2024 הצטרפו רשמית חמשת המדינות הבאות, אתיופיה, סעודיה, איחוד האמירויות, איראן ומצרים. ארגנטינה שזה עתה נבחר בה נשיא שהוא גם כלכלן וגם פרו-אמריקאי ופרו-ישראלי החליטה ברגע האחרון לבטל הצטרפותה לאחר שזו אושרה.

 


BRICS new world order
BRICS+ סדר עולמי חדש או חוסר יציבות זמני

מדינה חשובה שהצטרפותה השנה צפוי להשפיע על כלכלת ארה״ב ובכך על הכלכלה העולמית היא סעודיה. מדינות ה-BRICSחיזרו אחריה תקופה ארוכה בגלל הנפט שברשותה ובגלל הכסף שיכול לסייע בהקמת הבנק המרכזי של הגוש. מנגד, ניסתה ארה״ב להניע אותה מלהצטרף. אך חרף הניסיונות של ארה״ב, יצואנית הנפט השנייה בגודלה, הרואה באיראן את האיום הגדול ביותר על ביטחונה, החליטה לקבל את ההצעה ולהצטרף לBRICS.

יש הטוענים כי מה שהוביל את סעודיה לקבלת ההחלטה הן ההתפתחויות האחרונות במזרח התיכון, שערערו את יכולתה של ארה״ב לעמוד בהתחייבותה להגן על בטחונה של סעודיה אל מול האיום האיראני בתמורה למסחר הנפט שהיא מייצאת בדולר האמריקאי.

עם הצטרפותה, הפרה סעודיה את ההסכם עם ארה״ב כשזו הסכימה למכור לסין נפט בתמורה ליוהאן סיני במקום דולר אמריקאי למשך שלוש שנים.

 

מדינה חשובה נוספת שנתעכב עליה מעט היא מצרים ולה מחסור חמור בדולרים. מאז החלה הלחימה כחלק מהניסיון לפשר במזרח התיכון, ארה״ב הציעה למצרים לקבל פליטים מעזה ובתמורה זו תמחק לה את החוב הדולרי הגדול שיש לה. אך מצרים, ש-60% ממוצרי הבסיס שלה מיובאים, בחרה שלא לקבל את ההצעה ולפנות למדינות ה-BRICS כך שתוכל להמשיך ביבוא הנדרש כשהיא משתמשת במטבע חלופי. משנת 2022 יש עליה של 10.5% בהיקף המסחר של מצרים עם מדינות הגוש.

 

בניגוד למדינות החברות שהצטרפו כדי לפתוח שווקי מסחר חדשים, מטרתה של סין היא להתעצם, להוביל את העולם והיא רואה בפרטנרים החדשים אמצעי להשגת המטרה. היא קונה מהם זהב בכמויות עצומות ומצמידה אותו למטבע, היא רואה במדינות הנפט כמו איראן מדינות מהן היא תוכל להשיג נפט במחיר זול והן רואות בה צרכנית ענק. היא נמצאת במקומות רבים ואפילו שולטת על מרכזי מסחר וחברות קריטיות במשק הישראלי גם בעת המלחמה וכשהיא בעלת יחסי מסחר צומחים והדוקים החשובים ליציבותה עם מדינה כמו איראן.

 

תהליך הדה-דולריזציה התחיל. שילוב האינטרסים של מדינות אלו עם הסנקציות שהטיל המערב על חלק מהמדינות החברות, מאיים כעת על הדולר האמריקאי כשאלו זונחות את המערכת הפטרו-דולארית לצד המסחר שעובר להתבצע ברובו ביוהאן גם לשאר המוצרים.

 

כעת נעקוב להבין כיצד הברית הזו בין המדינות תשפיע על ביטחונה של מדינת ישראל והאם המשפט בהאג הוא חלק מסדר עולמי חדש. עוד יהיה מעניין לראות מה תעשה ארה״ב במצב החדש, מה יהיה גורל הדולר האמריקאי, האם אזהרת החוב של JP MORGAN יחייב אותה לפעולה דחופה וכיצד זה ישפיע על ישראל.

מנגד, ולא פחות חשוב, נשאלת השאלה האם האינטרסים של מדינות הBRICS יתיישבו לבסוף או שאולי דווקא יגרמו לפגיעה בגוש.

 

וכדי להשאיר עוד עניין לקראת הבאות ובמיוחד כשיש שאלות רבות פתוחות, עובדה קטנה וחשובה, מזכ״ל האו״ם נפגש עם מדינות ה-BRICS לפגישה הדנה בעתיד עזה וגורל חמאס.

 


תרצו להמשיך ולעקוב יחד איתי, מוזמנים ליצור קשר ולהירשם לקבלת העדכונים.


דיקלה שרעבי

מסחר בינלאומי

Dmelio

רוצים לא לפספס עדכונים? הרשמו פה

Thanks for submitting!

bottom of page